Tips för proffsig linkbuilding i Sverige

Linkbuilding är av yttersta vikt för de företagen och verksamheterna som vill nå ut till så många potentiella kunder som möjligt. Detta verktyg används flitigt i dagens samhälle som till mesta del styrs av de teknologiska framgångarna. Att snabbt nå ut till en stor mängd människor har aldrig varit enklare, men olyckligtvis nog betyder det även att stor konkurrens visar sitt ansikte i internetets alla vrår.

Som verksamhet är det stora målet att hamna högt upp på så många sökmotorer som möjligt för att nå ut till så många potentiella kunder som möjligt, men hur når man egentligen det här målet och vad är linkbuilding? Det här och mycket mer kommer vi att tala mer om nedan för att säkerställa att du får all det fakta som behövs kring linkbuilding i Sverige.

Vad är linkbuilding?

Den första och mest uppenbara frågan som måste besvaras är vad linkbuilding egentligen innebär samt hur man ska gå tillväga för att använda sig av denne metod på det mest gynnsamma sättet. Linkbuilding översätts kort och gott till ”Länkbygge” och syftar på konsten att få så många trovärdiga hemsidor som möjligt att länka till ens egen hemsida.

Varför skulle man då egentligen vilja göra det? Jo, en sida som blir länkad till av en stor mängd trovärdiga hemsidor ses av Google som en säker och populär sida. Om många trovärdiga sidor länkar till ens webbplats så måste det ju betyda att ens webbplats har ett stort inflytande, stor popularitet och stor chans att vara värdig av en bättre placering i sökmotorerna.

Att ens webbplats dyker upp som en av de första länkarna i populära sökmotorer kan betyda allt för ens verksamhet när man talar om att locka mer trafik till sin hemsida. Det är relativt ovanligt att folk som surfar på nätet tar sig tiden att scrolla igenom en stor mängd resultat när de väl har angett ett sökord i exempelvis Google. I själva verket är det nästintill en garanti att de flesta inte ens tar sig till sida nummer två av sökresultaten, och om man inte är på topp kommer ens verksamhet snabbt att förlora viktig trafik. En bra placering i sökmotorerna är därför av yttersta vikt för de som inte vill försvinna i mängden.

Tips vid linkbuilding – Innehåll som attraherar läsare

Nu när vi är mer bekanta med vad linkbuilding faktiskt innebär är det läge att gå in på hur man framgångsrikt använder sig av det här verktyget. Målet är att få ett försprång över de som inte har linkbuilding i åtanke när de skapar och driver sina webbplatser, och man kan sannerligen se dåliga resultat hos de som åsidosätter och bortser från linkbuilding.

Ett första tips för de som vill syssla med linkbuilding är tro det eller ej att fylla sin sida med ”bra innehåll”. Detta kan låta lite väl uppenbart, men det som vi syftar på är framförallt multimedia. Särskilt diagram, bilder och infographics är exempel på en typ av media som ofta delas av besökare och som får flera läsare att återkomma till ens webbplats.

Även texter som består av en viss mängd data och statistik kommer i många fall att delas, och när man delar statistik är det inte sällan som en länk till källan även läggs in i texten – och denne källa råkar vara din webbplats. Detta är ett mycket smart sätt att arbeta med linkbuilding för att få mer trafik till ens webbplats.

Inlägg på populära bloggar

Kända bloggar är vana vid att nå ut till en stor mängd läsare vid varje inlägg som skrivs, så om ens verksamhet kan få möjligheten att gästa en känd blogg för att få dela med sig av ett inlägg kan detta resultera i en stor mängd nya läsare. Här gäller det inte att kontakta vilka kända bloggar som helst, utan specifikt bloggar som specialiserar sig inom ämnet som man själv jobbar med. Det första steget är därför att lokalisera bloggar som skriver om samma ämnen som en själv.

När man väl har skrapat ihop en lista av bloggar gäller det att nå ut till bloggarna via exempelvis mejl där man berättar om sig själv och vad man har att erbjuda bloggen. Här är det viktiga att förvänta sig motgångar då inte alla bloggare är villiga att bjuda in andra verksamheter för att gästa deras blogg. När man väl lyckas så kan man dock vara säker på att nå ut till många fler läsare, besökare och potentiella kunder till ens webbplats.

Gästblogga på rätt sätt

Visst vill man gärna gästblogga på så många bloggar som möjligt för att nå ut till en stor mängd läsare med ens verksamhet och produkter, men det gäller att man går tillväga på rätt sätt. Gästblogga exempelvis enbart om du har någonting viktigt att få fram, då ett dåligt uppbyggt blogginlägg kan få det motsatta resultatet jämfört med vad man förväntade sig. Om artikeln som läggs in på bloggen inte innehåller någonting av nytta eller kanske även har skrivits med diverse stavfel kan detta få läsare att hålla sig borta från ens webbplats. Inte vill man dra nytta av en verksamhet som inte vet vad de talar om och inte har någonting nytt att tillägga.

Lägg därför stor vikt på att inläggen i olika bloggar som man gästar ska vara av hög standard, då detta inlägg för många är ett första intryck och en symbol för vad de kan förvänta sig när de besöker din webbplats.

Vägledning och instruktioner

För utomordentliga resultat av linkbuilding i Sverige är det en god idé att fylla ens sida med olika artiklar som vägleder eller förser läsaren med instruktioner. Med hjälp av dessa typer av artiklar får man möjligheten att komprimera mycket fakta och information på en specifik sida. Om artiklarna har utformats på ett proffsigt vis med en stor mängd hjälpsam information är det fullt möjligt att artiklarna börjar delas i brinnande fart då andra sidor börjar hänvisa till ens webbplats för de som intresserar sig för de specifika instruktionerna.

Håll koll på när du nämns online

Google har en viss tjänst vid namn ”alerts” som tillåter en att hålla reda på när ens företags namn nämns på olika sidor. Man får helt enkelt en notis varje gång någon skriver om ens verksamhet. Det är inte sällan som någon nämner en utan att lämna en länk tillbaka till ens webbplats, och om detta är fallet kan man alltid kontakta de som står bakom sidan och be om att de inkluderar en länk. Om man blir omtalad så förtjänar man naturligtvis en länk som tar läsaren till ens verksamhets webbplats, så det är mycket vanligt att nå ut till sidor som nämner en utan att länka.

Skänk produkter till bloggare

Vi har tidigare nämnt bloggar och bloggare som ett förträffligt sätt att få ens webbplats och verksamhet att synas bättre, men det finns ytterligare ett tillvägagångssätt utöver att få skriva ett gästinlägg. Om ens verksamhet säljer en viss produkt, ta helt enkelt kontakt med en bloggare som ofta skriver om liknande produkter och ämnen. Erbjud då den här skribenten en gratisprodukt i utbyte mot att de skriver ett blogginlägg om ens produkt. Bloggaren få då en produkt helt utan kostnad samtidigt som ens webbplats får mer trafik, så båda parter vinner på samarbetet.

Kom ihåg att det är väl värt att vända sig till så många bloggare som möjligt då de flesta kända bloggare får en lång rad erbjudanden flera gånger i veckan. Man behöver därför se till så att man står ut från mängden och skriver ett mycket övertygande email som verkligen får bloggaren att vilja arbeta med en.

Förlora inte hoppet

Visst vill vi alla att våra linkbuilding-försök omedelbart ska få utomordentliga resultat, men så är verkligheten oftast inte. Det kan ta ett litet tag innan man hamnar högt upp på Googles sökresultat, och man ska inte tappa tålamodet bara för att stora förändringar inte sker direkt. Att ta till drastiska metoder såsom att köpa en ofantlig mängd länkar kan leda till att ens webbplats stängs ner långt innan man har fått resultaten som man hoppades på. Fortsätt därför att jobba framåt, tappa inte tålamodet och ta hela processen ett steg i taget.

När allt kommer till kritan…

Linkbuilding i Sverige är inte alltför svårt att komma in i när man väl vet hur man ska spela sina kort rätt, men det är sannerligen mycket tidskrävande. Med tipsen ovan kommer man dock att kunna rivstarta processen av linkbuilding på ett sätt som snart lockar nya läsare och potentiella kunder till ens webbplats. Linkbuilding är ett fantastiskt verktyg som man alltid bör ha med sig i bakhuvudet vid varje beslut som man tar gällande sin webbplats, och genom att följa några av de tipsen som vi har tagit upp kommer man med stor sannolikhet att så småningom se stora framsteg för ens webbplats och ens verksamhet.